Nők. Anyák, feleségek, társak, ők a család lelke. De ők a döntéshozók, ha az egészségről van szó: az ő kezükben van a család egészségmenedzsmentje. Egy nemzetközi kutatás már azt vizsgálta, hogyan lehet őket megszólítani, elérni. A tanulmány szerzői egyenes azt javasolják: a nőket tekintsék családjuk „főorvosának”, hogy egészségügyi döntéshozói szerepükben megkapják a megérdemelt „figyelmet és tiszteletet. Ezzel egyidőben egy friss magyar kutatás azt nézte meg, hogy a nők számára mi a fontos, amikor magánorvost vagy magánorvosi ellátást választanak maguknak, vagy szeretteiknek. Kiderült: leginkább a szakértelmet, az orvos személyét és az elérhető szabad időpontokat tartják szem előtt.
Ma már nemcsak a családi fészek letéteményesei, a gyermekek, a házi teendők a pénzügyi ügyek őrei, de egy valódi célcsoportjai az egészségügynek. Ők ugyanis azok, akiket a család egészségét érintő kérdésekben meg kell szólítani.
„Egy rendkívül fontos demográfiai csoport lojalitásának megnyerése és megtartása érdekében az egészségügyi intézményeknek el kell ismerniük a nőket, mint egészségügyi döntéshozókat. Sok nő nem csak arról dönt, hogy milyen orvoshoz menjen saját panaszaival, hanem arról is, hogy a családtagjai hol kapjanak ellátást. Ez a nő, aki a gyermekét, a párját orvoshoz viszi. A kórházaknak el kell ismerniük a nőket egészségügyi döntéshozóként”- hívja fel a figyelmet egy Amerikában publikált, de Anglia, Németország, Japán és Brazília bevonásával készült tanulmány. „„Amikor egy kórház elismeri a nőket egészségügyi döntéshozóként, akkor van értelme a női egészségügyi fogyasztók megszólítására összpontosítani. Ideális esetben, ha már elnyerte nőbetegeinek hűségét, ők is lefoglalják családtagjaik időpontját az Ön szervezeténél. A kórházak nem engedhetik meg maguknak, hogy figyelmen kívül hagyják a nők nagy befolyását partnereik/házastársuk , gyermekeik, idős szülők és más hozzátartozóik egészségügyi és egészségügyi döntéseire . A nők egészségügyi döntéshozóként való elismerése és megszólítása segíthet abban, hogy több női beteget szerezzen, és ami fontos, számos más, hozzájuk kapcsolódó beteget szerezzen”- fogalmaz a jelentés, amely különböző statisztikákkal támasztja alá megállapításait.
- Az anyák 79 százaléka számolt be arról, hogy általában gyermeke egészségügyi szolgáltatóját választja, szemben az apák 22 százalékával, akik felelősséget vállalnak ezért a döntésért.
- Az anyák 77 százaléka számolt be arról, hogy általában elviszi gyermekét orvosi rendelésre, míg az apák 24 százaléka számol be ezzel kapcsolatban.
- Függetlenül attól, hogy házasok vagy gyermekeik vannak, a nők 94%-a saját maga hoz egészségügyi döntéseket, 59%-a pedig mások helyett.
- A nőkről és az egészségügyi döntésekről szóló tanulmányában a Center for Talent Innovation megállapította, hogy a mások helyett egészségügyi döntéseket hozó nők 58%-a nem bízik abban, hogy ezt meg tudja tenni.
Tanulmányának eredményei alapján a CTI-jelentés olyan módszereket javasol, amelyek segítségével az egészségügyi szakemberek és szervezetek, például orvosok, gyógyszerészek, biztosító- és gyógyszeripari társaságok bizalmi kapcsolatokat építhetnek ki nőbetegeikkel, és ennek következtében növelhetik önbizalmukat.
A magyar családokban sincs ez máshogy, ők foglalkoznak legtöbbet a családtagok testi-lelki szükségleteivel. Szerteágazó családi felelősségi körük visszatükröződik a döntéshozatali mechanizmusokban is, melyeket használnak. Az RMC Clinics és a Behive Consulting friss, reprezentatív kutatást végzett a budapesti, magánegészségügyi szolgáltatást már igénybe vett nők körében, melyből kiderült, hogy mely faktorok a legfontosabbak az egészségügyi döntések meghozatalában. „Nem csak a nemzetközi kutatás, de saját szolgáltatói tapasztalataink is azt mutatták, hogy az egészségügyi döntések elsődlegesen a női pácienseinket foglalkoztatják” – idézte dr. Csermely Gyula, az RMC Clinics alapító orvosának szavait az Egészségkalauz.hu. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a legjobb orvost szeretnék, a lehető leghamarabb és a legjobb áron. Ezen felül olyan intézményt részesítenek előnyben, ahol egyengetik a betegutat, adott esetben tovább irányítják házon belül a beteget. „A nők és anyák ezzel időt spórolnak és a legjobbat tudják tenni a családtagok egészségének megőrzéséért. Amikor magánegészségügyi szolgáltatást választanak, a nők számára a szakértelem (több mint 87 százalék), a kezelőorvos személye (68 százalék), az elérhető időpont (60 százalék), és szinte azonos horderővel a szolgáltatások széleskörű volta (59 százalék) és az ár-érték arány (58,8 százalék) befolyásolja a döntést. A további figyelembe vett szempontok a fontosság sorrendjében: a vizit hossza (51 százalék), az árak (43 százalék), a klinika hírneve (33 százalék) és lokációja (33 százalék). Az eredmények elemzéséből kiderült, hogy a nők számára fontosabb a kezelőorvos személye, de a vizsgálat hossza is jobban számít nekik, mint a férfiak esetében. A nők azok, akik nyitottabban fogadják vagy éppen meg is fogadják az orvosok tanácsait, ajánlásait, és nyitottabbak rá, ha további kezelést vagy vizsgálatot javasol a kezelőorvos, akár más szakterületről is. Az édesanyák még nyitottabbak a további javasolt vizsgálatokra és arra, hogy a vizit után is érdeklődjünk a hogylétük felül vagy felhívjuk a figyelmüket egy-egy közelgő szűrővizsgálatra” – tette hozzá az alapító.