Idén harmadik alkalommal került megrendezésre a Betegoktatók és Nevelők Országos Egyesülete által szervezett és mentorált betegoktatók országos versenye. A megmérettetésen több mint ötven betegoktató jelentkezett az ország szinte minden pontjáról. A SzívSN Program abban a megtiszteltetésben részesült, hogy a BEOKE felkérte szervezetünk elnökét, Bernáth-Lukács Zsuzsannát zsűritagnak. Vele beszélgettünk a hazai betegoktatás helyzetéről és persze magáról a versenyről.
Milyen területet hiányoltál az elhangzott versenyprezentációkhoz képest?
Kardiológia 52%-os halálozási ráta!!! Emberek figyeljetek egy kicsit: amit ma tesztek magatokkal, később visszaköszön betegségek formájában.
Miért gondold fontosnak a betegoktatás és módszereinek fejlesztését?
Mindenkiből egyszer paciens lesz, ez akkor villan át rajtunk, amikor magunk is kórházba kerülünk. Igen nagyon fontos a szeretet, de ugyanilyen fontos a szakmai alaptudás átadása annak, aki ezt nem ismeri, mert az élet más területéről érkezett. A felvilágosítás egyszerűen és magyarul ma már minden egészségügyi szakdolgozó feladata is kell, hogy legyen. Ha tudod mit és miért tesznek veled, könnyebben és hamarabb gyógyulsz meg. A fejlesztés összetett fogalom, egységes alapokra épül, ami Magyarországon még ne jött létre. Minden egészségügyben megjelent területnek betegoktatói munkacsoportot kellene létrehozni: szakma képviselői, szakdolgozók, edukátorok, kommunikációs szakemberek, számítástechnikusok segítségével.
Mi kell ahhoz, hogy valaki betegoktató legyen?
A jó betegoktató: a szakmai tudás a kisujjában van, jól kommunikál, elhivatott az ügy iránt, amit képvisel, meggyőző és hiteles, szoros kapcsolatot épít és tart fenn a betegekkel, ismeri a betegeket kiszolgáló orvosokat, szakdolgozókat , mert ez egy életen át tartó szolgálat, jó koordinátor aki messzebbre lát 2012-nél.
Mitől lesz valaki jó betegoktató szakember?
A szóban benne van: a szakma ismerete, a tudás átadása, a küldetés megfogalmazása, hiteles képviselet, szeretet és humanizmus.
Mit gondolsz a versenyen indult betegoktatókról, előadásukról?
A verseny előadói bemutatták a magyarországi helyzetet. Különböző szakmai területek színes-színtelen előadókkal. Sokan nem találkoztak még betegekkel, tehát nem volt számomra hiteles az előadásuk. Érdekelt volna, a versenyzők hogy pontoztak volna, és mit vártak ettől a versenytől?
Hogy állunk európai kitekintésben ma a betegoktatással?
Németországban és Angliában például már létezik a délelőttönkénti beteg edukáció, a betegeket műtét előtt két héttel behívják és az előadás segítségével elmagyarázzák mi is vár rájuk a kezelés során?
Mi lenne a legfontosabb fejlődési terület?
A kardiológiai prevenció fontossága, a rehabilitáció megfelelő edukálása, az üzenet továbbítása, a SZÍV SN Program elterjedése.
Hogyan jut el egy beteghez ma a betegoktató idehaza?
A Kardiológiai Központot ismerem, itt szerencsére minden hónapban 7 előadás hallható pacemaker, ICD, infarktus, ritmuszavar , életmód témákban, amelyeket a SzívSN Program szervez.
Magyarországon a kardiológiai központok közül sikeresen először itt valósult meg a kardiológiai betegek oktatása.3 év alatt 2000 beteget szólítottunk meg.
Mennyire megvalósítható a működésük a hazai egészségügyi rendszerben?
A működéshez sok önkéntes munka, szellemi és anyagi mentorálás szükséges. Ezért szólítjuk meg a SZÍVSN Program segítségével először a budapesti, majd a többi megyei kardiológiai központ vezetőit, ápolási igazgatóit és tervezzük a budapesti önkormányzatok polgármestereivel is felvenni a kapcsolatot.
Lukács Ferenc Márk